צרבת –נשימה בריאה לטיפול טבעי בצרבת
מה זה? איך זה מרגיש? מי סובל מזה? ומה אפשר לעשות

מה זו צרבת?
תחושת שריפה חזקה בצינור ההזנה והבליעה – הוושט – כתוצאה מהימצאות מיצי-קיבה שם, עשויה להיות מלווה בשיעולים ותסמינים נוספים. נקראת גם ריפלוקס, ובאנגלית GERD  ראשי תיבות של  Gastroesophageal Reflux Disease

איך נגרמת צרבת?
כאשר מיצי-קיבה חומציים עולים בצינור המזין אותנו, בוושט.
זה קורה כאשר השריר שתפקידו לסגור סביב צינור מערכת-העיכול ומצוי מעל הקיבה, נחלש ואינו סוגר היטב, אז מתאפשרת עלייה של מיצי-קיבה חומציים במעלה הוושט >>
לציין שמקומם הנכון של מיצי-הקיבה החומציים – אך ורק בקיבה. הקיבה בנויה להכיל אותם, ותפקידם לעכל את המזון שאנו אוכלים.

מי הסובלים מצרבת?
במקרים נדירים זהו מום מולד, שמנותח ברגע שמאבחנים את קיומו.
לרוב, התופעה קיימת אצל:
– אנשים שנשכבים אחרי שאוכלים ‘על בטן מלאה’
– אנשים שאוכלים מזון עם תכולת שומן גבוהה בכמויות גדולות
– אנשים שאוכלים מזון שומני מטוגן
– נשים בהיריון
– יש שסובלים מצרבת אחרי שתיית משקאות תוססים
– אנשים שנושמים נשימת-פה בשנתם
– אנשים שבשינה נשימתם נעצרת, סובלים מסליפ-אפניאה.

מה הסכנה בצרבת?
בנוסף לכאב, לסבל ולאי-הנוחות, מיצי-הקיבה החומציים יכולים לפגוע בוושט, לגרום לכוויות, מה שעשוי להחמיר לפצעים דלקתיים פתוחים בוושט, ולעיתים בעקבות כך מתפתח סרטן.
כאשר מיצי-קיבה חומציים עולים ומגיעים למיתרי הקול עשויה להיות פגיעה בהפקת הקול ובדיבור.
שיעולים שנגרמים מצרבת עלולים להפוך לשיעולים כרוניים, המלווים בכאבי-ראש, כאבי שרירים, ועוד.

צרבת בלילה?
עשויה להופיע מכמה גורמים:
– אכילה מרובה בסמוך לשעת השינה
– עצם תנוחת השכיבה
– שיבושי נשימה בשינה: נשימת פה בשינה >>
– שיבושי נשימה בשינה: הפסקות נשימה בשינה, דום נשימה בשינה >>

איך לצמצם צרבת בלילה?
שינוי הרגלים הקשורים למאוכל:
– צמצום כמויות האוכל
– הימנעות ממאכלים חשודים. מאכלים שונים משפיעים שונה על אנשים שונים, נדרשת למידה אישית לאיתור המזון שמחמיר את התוצאה, ולאחר מכן הימנעות ממנו.
– הקדמת ארוחת הערב, כך שתהיה במרחק של כמה שעות מהשינה, וזה אינדיבידואלי: יש אנשים שמרחק של שעתיים יצמצם את עליית מיצי-הקיבה לוושט כשהם בשכיבה, ויש שידרשו לכך שלוש ואפילו ארבע שעות. הניסיון מלמד.
– מאחר ואלכוהול גורם לרפיון שרירי, מומלץ גם להרחיק אלכוהול משינה.
– לישון בחצי-ישיבה. לעתים שינה כך מביאה הקלה מידית.

איך שיבושי נשימה בשינה – גורמים לצרבת?
א. נשימת פה בשינה
נשימת-פה בשינה אינה תקינה ובין שאר ההשפעות המזיקות שלה – היא מייבשת את הרוק. הרוק שלנו בסיסי, ובכל בליעה אנחנו מעבירים רוק בסיסי דרך הוושט לקיבה החומצית, כך שלרוק יש תפקיד בהגנה מפני ההשפעה החומצית של מיצי הקיבה.
זו סיבה נוספת לרשימה ארוכה של סיבות ויתרונות לנשימת-אף בפה סגור.
למתקשים לשמור את הפה סגור ולעבור לנשימת-אף 24/7 – מומלץ להשתתף בסדנת נשימה בריאה® שיטת בוטייקו, כדי להסדיר זאת בהדרגה וברגיעה.
פרטים על הסדנאות >>

ב. בעצירות נשימה בשינה / דום נשימה בשינה / הפסקות נשימה בשינה
שיבוש נשימתי חמור הן הפסקות נשימה בשינה, תופעה שתחילתה בנחירות, והמשכה בעצירות נשימה בשינה, ועם השנים מדרדרת את הבריאות ואיכות החיים. תוך כדי עצירת הנשימה הגוף מנסה בכל זאת לנשום, ועל ידי יצירת תנועות יניקה של אוויר מנסה לגרום לשאיפה. כל יניקה כזו – מפעילה כוח רב על מערכות רבות: נשימה, עיכול, דם, לימפה, עצבים ועוד. הכוח שנוצר עשוי לגרום למשיכת מיצי קיבה מן הקיבה, במעלה צינור הוושט.
כאשר התופעה של עצירת נשימה בשינה היא עדיין מצומצמת – למשל 5 עצירות נשימה בשעה – יהיו מעט מקרי צרבת, אם בכלל.
ככל שהתופעה מחמירה (ואכן כשלא מטפלים בה היא מחמירה) ל-10 עצירות נשימה בשעה, 20, 30, 40, ואפילו 60 – מיצי-קיבה עשויים להיות כל העת בצינור הוושט. זו התופעה בשיא חומרתה, ומכאן קצרה הדרך לכיבים דלקתיים בוושט, לפגיעה במיתרי הקול ולשיעול כרוני.
הדרך הטבעית לטיפול בהפסקות נשימה בשינה –
בהסדרה נשימתית כפי שהיא נלמדת בסדנאות נשימה בריאה® שיטת בוטייקו, כדי להסדיר זאת בהדרגה וברגיעה. פרטים על הסדנאות >>

איזה טיפולים נפוצים לצרבת?
בראש וראשונה מומלץ להימנע מהגורמים לצרבת שקשורים לאוכל והוזכרו לעיל: לשנות מה אוכלים, מתי אוכלים, ואת התנוחה לאחר האוכל.
להקלה על תסמיני הצרבת ניתן לרכוש תרופות ללא מרשם, כגון:
טאמס – תרופה סותרת חומצה – טאמס >>  כמו כן קיים מגוון גדול של תרופות מרשם, בעוצמות שונות: מאלוקס, גביסטון – נוזל המרפד את פנים-הוושט, טגמט, פמוטידין, גסטרו, אומפרדקס, לוסק, לנטון, קונטרולוק ועוד – תרופות שמצמצמות את ייצור מיצי הקיבה דרך מנגנונים שונים.
במקרים חריפים נעשים ניתוחים לסגירת מפגש הוושט עם הקיבה.

האם הסדרת הנשימה יכולה להקל/למנוע צרבת?
כן, בהחלט, הוושט עובר דרך הסרעפת לקיבה, כך שהסרעפת מקיפה אותו, וכשהיא חזקה היא מקיפה אותו בחוזקה,
התועלת שבהסדרת נשימה לטיפול בצרבת נמצאה מחקרית,
למשל במחקר שהתפרסם ב-2012 >>
“Positive effect of abdominal breathing exercise on gastroesophageal reflux disease: a randomized, controlled study” –
החוקרים סיכמו שתרגול הסרעפת על ידי תרגילי נשימה יכול לשפר את הסבל מצרבת, ובכך לשפר את איכות חייהם של הסובלים.

ההסדרה הנשימתית כפי שהיא נלמדת בסדנאות נשימה בריאה® שיטת בוטייקו שבהנחייתי, עזרה לרבים לפתרון צרבות, הנה חלק מהנתונים שאני אספתי:
סה”כ הגיעו לסדנאות 51 איש שסבלו (גם) מצרבות;
19 מהם סבלו כל העת, 27 לפעמים, ו-5 לעתים רחוקות;
אחרי 5 שבועות מתום הסדנה:
איש מהם לא סבל מצרבות כל העת,
10 סבלו לפעמים, 28 סבלו לעתים רחוקות, ו-13 לא סבלו יותר לחלוטין מצרבות,
שיפורים ניכרים, ללא כל תרופה, בדרך טבעית, הדרגתית, מתוך הגוף ותוך הקשבה לו.
לצפייה בטבלת השיפורים המלאה הקישו על “טבלת שיפורים” שבראש האתר שלי >>

=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=.=

Call Now Button
WhatsApp chat
דילוג לתוכן